Skarby Warmii (i okolic)

Wakacje! Wreszcie, nareszcie, już! Nie wiem, jak Wy, ale my kochamy wycieczki, podróżujemy dużo i (w miarę) tanim kosztem. Tego lata Latorośle będą bardzo turystyczne. Wakacje bez Boga to wakacje stracone, więc znajdziecie u nas też wiele informacji dla pielgrzymów i turystów pielgrzymkowych.

Zaczynamy!

Są takie miejsca, o których uczy się każde dziecko w szkole. Są takie osoby, które zapisują się w historii jako najwybitniejsi Polacy. Taki był Mikołaj Kopernik. Kanonik Mikołaj Kopernik z Fromborka. Katedra we FromborkuIMG_6014Katedra we FromborkuIMG_5922

Frombork jest pierwszym miejscem, które chciałabym Wam polecić. Znane, lubiane, piękne. Odwiedziliśmy go w pierwszą niedzielę wakacji popołudniu. Tłoku nie zastaliśmy (być może wszyscy już wyjechali), co się chwali i spokojnie zwiedziliśmy Katedrę oraz wieżę, zostawiając na „innym razem”  port, ogród botaniczny, planetarium i muzeum.

Na swoje usprawiedliwienie mam to, że miniony weekend mieliśmy w wersji slow. Spacerki, pikniki… tym razem intensywne zwiedzanie zostało zawieszone 😉

Zapraszam do Katedry. Jest piękna, wielka, przestronna. Mnie najbardziej urzekły stalle kanoników, Latoroślowego tatę chyba ołtarz, gdzie kapłan sprawuje Eucharystię tyłem do wiernych. Nie zapomnijcie nawiedzić grobu tego, co wstrzymał słońce, ruszył ziemię 😉 A… zapomniałam, jeśli interesujecie się starą mszą, śledźcie Latorośle, są pewne plany w tym temacie 😉 Katedra we FromborkuKatedra we FromborkuKatedra we Fromborku

Katedra we Fromborku

Warto też wdrapać się na wieżę, poznać dowód na to, że ziemia kręci się wokół własnej osi (doświadczenie wahadła Fouccaulta), podziwiac piękne piece kaflowe (także w miniaturze), a na koniec - podziwiać piękne widoki z góry.wahadło Faucaulta Fromborkpiece kaflowe FromborkIMG_5991IMG_5967

Jako, że o Fromborku w zasadzie każdy słyszał, zapraszam Was do Sanktuarium Świętego Krzyża w Braniewie. To zdecydowanie mniej znane miejsce, trochę  na uboczu, a godne uwagi. Czarujące. Kościółek mały, barokowy. Jest też kaplica dziennej adoracji. Do klasztoru należy też wielki ogród, gdzie urządzona jest plenerowa droga krzyżowa (nabożeństwo odbywa się w piątki po mszy o 18). Przyjemnie było sobie posiedzieć po Mszy w cieniu brzóz i zjeść tam małe co nieco. Ojcowie bardzo dbają o ten ogród. Jest cały w kwiatach i zieleni, taki przyklasztorny park. Zachęcam!

sanktuarium krzyża świętego braniewosanktuarium krzyża świętego braniewosanktuarium krzyża świętego braniewo

sanktuarium krzyża świętego braniewoIMG_5828sanktuarium krzyża świętego braniewoIMG_5846IMG_5848IMG_5852

Ps. Mamy wakacje, więc pobliskie kąpieliska – ważna sprawa. Sprawdziliśmy w Tolkmicku i Nowej Pasłęce. Zalew Wiślany baaardzo płytki, idzie się daleko i jest płytko. Do zabaw wodnych z małymi dziećmi idealny.  Do pływania – trzeba mocno wejść w głąb, by brzuchem nie zawadzać o dno. Plus jest taki, że woda zachwyca swą przyjazną temperaturą (ciepła!) i można spokojnie się w wodzie bawić nawet z wujkiem, który pływać nie potrafi.

Z wymienionych miejscowości zachęcam do Nowej Pasłęki, gdyż akurat  w Tolkmicku na brzegu było trochę wodnego żuru (z delikatnym smrodkiem). Plaża była jednak bardzo zadbana, o 9.30 – świeżo grabiona, czysta od szkła, niedopałków, śmieci, większych kamieni. W Nowej Pasłęce plaża była czysta, ale w wodzie czasami można było nastąpić na jakieś gałęzie, które trzeba było omijać, czasami zdarzył się lekko mulisty grunt, ale ogólnie było dobrze. Wielki minus (w przeciwieństwie do Tolkmicka) za brak nawet przenośnych toalet czy punktu gastronomicznego.IMG_5673

• Mariusz Klimek

To fajnie, że udało Wam się zawędrować w moje rodzinne strony:-) W Braniewie jest więcej ładnej architektury 😉

• Joanna Gliniecka

Chętnie weźmiemy Cię jako naszego przewodnika;)
      Jest więcej, jest. Ale doba krótka, liczba osób z którymi byliśmy duża, w tym niemowlak, więc wybraliśmy więcej odpoczynku niż zwiedzania. Taki plażing i piknikowanie…
      Ps. Do Tolmicka i Nowej pasłęki pojechaliśmy prosto z promu po powrocie z Karlskrony;)

• Mariusz Klimek

Sęk w tym, że mało chętnie tam wracam 😉 Ale większość ładnej architektury jest zasadniczo skupiona wokół pewnego rejonu, w centrum którego przypadkiem znajduje się Katedra :-)

• Magdalena Er

A czy w Braniewie istnieje jeszcze zoo?

• Joanna Gliniecka

szczerze mówiąc nie wiem. Słyszałam, że mają zoo, które reklamują jako najmniejsze zoo w Polsce. W Braniewie byliśmy przejazdem (przystanek tylko do kościoła). Nie przejeżdżaliśmy obok, nie rzuciły mi się w oczy tablice/kierunkowskazy. Obstawiam, że jest, ale nie potwierdzam, nie zaprzeczam;)
      dzięki za polecenia:)
      Wrócimy tam we wrześniu lub w przyszłym roku;) My planujemy trasę Nowa Pasłęka – Różaniec. Piękna nazwa;)

• Mariusz Klimek

Z tego co wiem jeszcze istnieje i funkcjonuje :-)

Please support the site
By clicking any of these buttons you help our site to get better